Menu
A+ A A-

PORSCHE 928

  • 15 Gru

porsche 928Prawdopodobnie, każdy kto choć trochę interesuje się motoryzacją słyszał o chyba najbardziej rozpoznawalnym produkcie firmy Porsche modelu 911.

Firma Porsche jednak nie produkowała tylko 911-stki. Na rynku pojawiały się również inne auta, które nie były mniej ciekawe, a teraz są również pełnoprawnymi klasykami.

Takim autem jest Porsche o symbolu 928. Prace koncepcyjne nad tym modelem rozpoczęły się w roku 1971. Ideą firmy było wprowadzenie na rynek modeli , które będą adresowane do szerokiego grona klientów, od cztero-cylindrowych modeli 924 aż do ośmiocylindrowych 928. Ze względu na dużą popularność modelu 911 firma odstąpiła od przygotowania konceptu auta z silnikiem sześciocylindrowym. Na rynku przecież był jeszcze wciąż produkowany uboższy brat modelu 911, czterocylindrowy następca Porsche 356 model 912.

Konstrukcja modelu 928 była bardzo nowoczesna. Rozwiązanie z silnikiem umieszczonym z przodu oraz skrzynią biegów na tylnej osi w celu lepszego rozłożenia masy dało wspaniały efekt w postaci doskonałej trakcji pojazdu.
Porsche 928 debiutowało na salonie w Genewie w 1977, a w 1978 auto zostało uznane samochodem roku. Jako ciekawostkę  należy dodać, iż w 1979 konstruktorzy Porsche wprowadzili system oszczędności paliwa. Uzyskali to dzięki odłączaniu czterech cylindrów, gdy silnik pracuje w niższym zakresie zapotrzebowania silnika na moc. Pomimo tego samochód nie należy do ekonomicznych i spala od 17 do 35 litrów na sto kilometrów.
W początkowym okresie samochód był wyposażony w ośmiocylindrowy  silnik o pojemności 4,5 litra SOHC w układzie V i mocy 240KM.
W roku 1980 pojawiła się wersja 928S o pojemności silnika 4,7 litra i mocy 300KM. Wersja z tym silnikiem przyspieszała do setki w 6,2 sekundy i była szybsza od swojego monachijskiego konkurenta BMW 635Csi. W tej wersji dopiero dostępny był w opcji ABS.

Kolejna odsłona to rok 1986 i wersja 928 S4 z pięciolitrowym silnikiem, czterema zaworami na cylinder i mocy 316KM. Kolejno w latach 1989 i 1992 wprowadzono wersje 928 GT i 928 GTS o mocach odpowiednio 326KM I 350KM (silnik 5,4l).
Nadwozie Porsche 928 wykonane jest ze szczególna starannością. Zderzaki w tym modelu tworzą jedną bryłę po jedynym face-liftingu w roku 1987. Samonośne nadwozie wykonane jest z blachy ocynkowanej, a drzwi i klapa silnika ze stopów aluminium. Dzięki temu producent oferował, aż sześcioletnią gwarancję na poszycie pojazdu. W długiej przedniej klapie silnika umieszczono dwa chowane reflektory, które są cechą charakterystyczną dla tego modelu.
Wiele samochodów trafiło również na rynek amerykański, szczególnie iż producent oferował auta z trzy i czterostopniowymi skrzyniami biegów.
Produkcję tego modelu zakończono w roku 1995 i jak do tej pory nie doczekał się swojego następcy.

Porsche 928 to bardzo atrakcyjny pojazd i na polskim rynku jego dostępność jest ograniczona.
Ceny dostępnych modeli są mocno zróżnicowane. Najtańsze są modele z początkowej fazy produkcji.
Modele 928 i 928S powinny kosztować w średnim i dobrym stanie od 17-24tys. złotych. Wersja 928 S4 odpowiednio 25-30 tys., a najdroższe i najbardziej pożądane wersje 928 GT/S to wydatek rzędu 35-45 tys. złotych.
Jak sami widzicie, przy zakupie należy zwrócić uwagę nie tylko na stan techniczny pojazdu ale i również na wersję i rok produkcji samochodu. Pomyłki mogą być bardzo bolesne.

Nasza rekomendacja: ROZWAŻ ZAKUP !!!