Menu
A+ A A-

TAŃSZE PORSCHE czyli VW KARMAN Ghia

  • 15 Gru

Czy VW Karman Ghia, Porsche, Tatra V570, VW Garbus to te same samochody? Oczywiście, że nie, ale niewiele osób wie jak bliskie są związki pomiędzy nimi. Ferdynand Porsche zaprojektował na specjalne życzenie Hitlera samochód Volkswagen zwany „Garbusem” jako samochód tani, oszczędny, rodzinny i jak najmniej skomplikowany. Z języka niemieckiego „samochód dla ludu”.  VW Garbus oparty był konstrukcyjnie na samochodzie Tatra V570, co dopiero udowodniono w procesie sądowym w roku 1961. VW Karman zaś, stworzony został przez znaną firmę nadwoziową Karman w oparciu o podzespoły VW Garbusa Typ 1 oraz Typ 3. Należy wspomnieć również, że w całą historię związaną z powstaniem VW Karmana zaangażowana była firma projektowa Ghia z Turynu, która zaprojektowała nadwozie. Niewątpliwie Karman Ghia to jeden z najładniejszych samochodów tamtego okresu. Mimochodem nasuwają się porównania do innego topowego auta produkowanego przez firmę Porsche, modelu 356.vw karman ghia Karman jednak był sporo tańszy i oczywiście mniej prestiżowy co przełożyło się na ilość wyprodukowanych pojazdów. W porównaniu do Porsche 356 wyprodukowano całkiem sporo Karmanó-w, bo około 360 tys. (362601szt.) modeli coupe typ 14 i ok. 80tys. (80877szt.) modeli cabrio typ 14. Ponadto wyprodukowano 42505szt. samochodów karman typ 34 coupe. Produkcja trwała od roku 1955 do roku 1974.W okresie produkcji samochód przeszedł wiele zmian i modyfikacji. Wyposażony był początkowo w jednostkę napędową o pojemności 1192 cc chłodzoną powietrzem o mocy 30KM. W kolejnych latach pod maskę Karmana trafiły silniki o pojemnością 1285cc, 1493cc aż do 1584cc był to silnik o mocy już 50KM z podwójnym kolektorem dolotowym. Nie dawało to jednak sportowych osiągów, a samochód przyśpieszał do 100 km/h w 27 sekund.VW był bardzo popularny również w USA, gdzie trafiło wiele egzemplarzy, szczególnie w wersji Cabrio. Na Polskim rynku pojawia się sporo tych samochodów importowanych z tamtego regionu.

 

Dla kolekcjonerów najbardziej wartościowym modelem z serii Karman, to oczywiście wersja Cabrio typ 14. Samochód ten na rynku osiąga ceny w okolicach 60tys. i więcej złotych w stanie „znakomitym”. Samochód do odbudowy może kosztować od 12-15tys złotych.  Tańszym samochodem jest Karman w wersji coupe typ 14 i kosztuje on około 30-40tys w stanie „znakomitym” i około 10-12 tys. złotych za samochód do remontu. Najmniej cenionym i najtańszym autem z serii jest wersja coupe typ 34, która jest wyceniana około 25tys złotych za stan „znakomity” i około 6tys.  złotych za samochód do odbudowy.

 

 Nasza rekomendacja: ROZWAŻ ZAKUP !!!