Menu
A+ A A-

Mercedes W 123 250 Pullman

  • 06 Sty

Mam do opisania rzadki model Mercedesa W 123 Pullman. Samochód jest w 100% w oryginalnym stanie i prezentuje się jak przystało na luksusowego Mercedesa zniewalająco. Poza tym robi piorunujące wrażenie na drodze i w zasadzie nie ma osoby, która by się za nim nie obejrzała.210 DSC5653Może troszkę historii o tym czemu zamarzyłem go posiadać. Historia jest dosyć dziwna, ale i ciekawa. Widywałem te modele zazwyczaj na filmach. Zarówno model W 123 jak i W 115 w wersji Pullman. Zauroczyły mnie te auta i byłem bardzo ciekawy jak prezentują się na „żywo”, jak się je prowadzi i jak to jest być wożonym takim luksusowym autem. W połowie lat 90 zobaczyłem taki samochód pierwszy raz na własne oczy, w wersji W 115 w dziwnym kolorze jak dla tego auta żółtym  może bardziej kanarkowym. Posiadał dosyć dziwny silnik, był to model 220 D. Zobaczyłem go na poznańskiej giełdzie samochodowej. Byłem gotów wtedy sprzedać swoje nowe Cinquecento i zakupić ten ezgemplarz. Pomyślałem, że przemaluję je na biało i będę obsługiwać wesela lub inne imprezy.  Nie udało mi się go wtedy kupić, a marzenie dojrzewało. Spotkałem jeszcze raz ten egzemplarz na drodze „katowickiej”. Później przez długi okres takich samochodów nie widziałem. W końcu jednak marzenie "wzięło górę" i zacząłem intensywnie poszukiwać takiego modelu, nagle pojawiło się ich kilka w ogłoszeniach. No i cóż jak to zwykle bywa, naoglądałem się różnych złomów zdekompletowanych do niby delikatnych poprawek lakierniczych czy blacharskich, które służyły jako taksówki w Europie. No i trafiłem w końcu na egzemplarz, który mnie zauroczył. Spodobał mi się od razu ze względu na swój ogólny stan, symboliczny przebieg, oryginalne i w super stanie wnętrze bez braków i pourywanych elementów wyposażenia. Negocjacje trwały długo i w końcu zostałem jego właścicielem. W międzyczasie jeszcze odwiedziłem wstawę „nostalgia” gdzie ujrzałem piękną złotawą wersję W 115 w pełni odrestaurowaną, którą można było nabyć za bagatela 20 000 EUR . Cena pewnie adekwatna do pracy i włożonych nakładów na samochód. Mój egzemplarz jednak w niczym nie odbiegał od tego prezentowanego, a w dodatku jest zachowany w oryginale i nie wymagał tak daleko posuniętych prac renowacyjnych.

210 DSC5463Wracając do mojego modelu, którego wystawiam na sprzedaż, bo teraz pora na realizację kolejnego marzenia. Samochód pierwotnie został zakupiony w kraju arabskim i tam spędził większość swojego życia (dzięki też temu auto nie rdzewieje i jest w doskonałej kondycji blacharskiej). Następnie wraz z właścicielem trafił do Londynu do jednej z jego rezydencji, a następnie do Polski w roku 2012. Samochód ma oryginalnie kierownicę po lewej stronie, co akurat w Mercedesie łatwo zweryfikować po numerze VIN, co jest zgodne z pierwotnym rynkiem, gdzie został zakupiony. Samochód ma oryginalny przebieg 91 000 km co potwierdza stan jego wnętrza i każdego elementu samochodu. Samochody te nie są eksploatowane jak zwykłe wersje i głównie pokonują krótkie dystanse w mieście, pomiędzy rezydencjami, a hotelami. Co ciekawe, mimo swojej długości 535 cm świetnie się spisuje w mieście, ponieważ ma niewiarygodnie krótki promień skrętu. Auto wręcz zawraca w miejscu (ta cecha też jest charakterystyczna dla cywilnych wersji Mercedesów W 123 czy W 124 ). Samochód wydaje się długi, ale jego długość mniej więcej odpowiada obecnej długości klasy S Mercedesa w wersji Long. Auto mieści się na standardowym miejscu w halli garażu podziemnego ( zainteresowany pewnie sam zweryfikuje, bo auto właśnie na takim miejscu jest garażowane).

Czytaj więcej...

TAŃSZE PORSCHE czyli VW KARMAN Ghia

  • 15 Gru

Czy VW Karman Ghia, Porsche, Tatra V570, VW Garbus to te same samochody? Oczywiście, że nie, ale niewiele osób wie jak bliskie są związki pomiędzy nimi. Ferdynand Porsche zaprojektował na specjalne życzenie Hitlera samochód Volkswagen zwany „Garbusem” jako samochód tani, oszczędny, rodzinny i jak najmniej skomplikowany. Z języka niemieckiego „samochód dla ludu”.  VW Garbus oparty był konstrukcyjnie na samochodzie Tatra V570, co dopiero udowodniono w procesie sądowym w roku 1961. VW Karman zaś, stworzony został przez znaną firmę nadwoziową Karman w oparciu o podzespoły VW Garbusa Typ 1 oraz Typ 3. Należy wspomnieć również, że w całą historię związaną z powstaniem VW Karmana zaangażowana była firma projektowa Ghia z Turynu, która zaprojektowała nadwozie. Niewątpliwie Karman Ghia to jeden z najładniejszych samochodów tamtego okresu. Mimochodem nasuwają się porównania do innego topowego auta produkowanego przez firmę Porsche, modelu 356.vw karman ghia Karman jednak był sporo tańszy i oczywiście mniej prestiżowy co przełożyło się na ilość wyprodukowanych pojazdów. W porównaniu do Porsche 356 wyprodukowano całkiem sporo Karmanó-w, bo około 360 tys. (362601szt.) modeli coupe typ 14 i ok. 80tys. (80877szt.) modeli cabrio typ 14. Ponadto wyprodukowano 42505szt. samochodów karman typ 34 coupe. Produkcja trwała od roku 1955 do roku 1974.W okresie produkcji samochód przeszedł wiele zmian i modyfikacji. Wyposażony był początkowo w jednostkę napędową o pojemności 1192 cc chłodzoną powietrzem o mocy 30KM. W kolejnych latach pod maskę Karmana trafiły silniki o pojemnością 1285cc, 1493cc aż do 1584cc był to silnik o mocy już 50KM z podwójnym kolektorem dolotowym. Nie dawało to jednak sportowych osiągów, a samochód przyśpieszał do 100 km/h w 27 sekund.VW był bardzo popularny również w USA, gdzie trafiło wiele egzemplarzy, szczególnie w wersji Cabrio. Na Polskim rynku pojawia się sporo tych samochodów importowanych z tamtego regionu.

 

Czytaj więcej...

MERCEDES R107 i C107 SL

  • 15 Gru

Klasyczny roadster mercedesa, model R107 to samochód, który nie ma łatwego życia, a to ze względu na swojego poprzednika tj. model W113 SL „pagoda” uwielbiany i ceniony na świecie.
Postęp technologiczny jaki dokonał się w produkcji samochodów był tak duży, iż te dwa modele są niemożliwe do porównania. Niektóre rozwiązania zastały zapożyczone z innych  modeli np. z modelu równolegle produkowanej S-klasy W116 czy poprzedniej E-klasy W114/115 to jednak dwa bliźniacze modele R107 i C107 były samodzielnymi konstrukcjami. Bliźniacze modele różniły się między sobą, bo pomimo zastosowania podobnych rozwiązań C107 był dłuższy o 36cm. W trakcie projektowania szczególny nacisk położono na kwestie bezpieczeństwa, komfortu i ochrony środowiska. Jako ciekawostkę należy dodać, iż od 1975 roku 107- mki wyposażone zostały w katalizator spalin. Produkcja Mercedesa C107 trwała nieprzerwanie przez dziesięć lat od roku 1971 aż do 1981, a R107 aż do 1989 roku, czyli osiemnaście lat!!!. Następcą coupe C107 został znany szerzej w Polsce popularny C126 SEC. Wersja cabrio musiała dłużej poczekać na swojego następcę w postaci modelu R129 SL.mercedes r107 c107
Mercedesy SL i SLC wyposażane były w wiele jednostek silnikowych. Początkowo w 3,5 litrowy silnik M116 o mocy 200KM i 4,5 litrowy M117 o mocy 225KM, oczywiście w układzie V8. W późniejszym okresie produkcji silnik M116 „rozwiercono” do pojemności 3818cm³ ( po raz kolejny w 1985r do pojemności 4196cm³), a M117 do pojemności 4973cm³ co zwiększyło ich moce odpowiednio do 218KM i 240KM. W międzyczasie w roku 1974 ze względu na kryzys paliwowy wprowadzono na rynek samochód z silnikiem sześciocylindrowym o pojemności 2,8l oznaczony symbolem M110 zmieniony w 1985 roku na silnik M103 o pojemności 2960cm³ i mocy 188KM. Wersja R107 SL przeznaczona była głównie na rynek amerykański. Pomimo, iż R107 wyprodukowano prawie trzykrotnie więcej od  C107 to wśród kolekcjonerów SL przedstawia wyższą wartość od wersji SLC. W modelu 107 preferowane są samochody z największymi silnikami o pojemności 5,0l i 5,6l.

Czytaj więcej...